Jostakin syystä ennen tätä Nizzan lomaa kehitin odottamatta kauhuskenarion siitä, että matkatavaramme katoavat. Olin suorastaan ärsyyntynyt itseeni, koska en saanut ajatusta pois mielestäni. Se vaivasi yötä-päivää lähes viikon ajan. En yleensä murehdi etukäteen asioita ja pystyn kyllä järkeilemään esiin nousevat huolenaiheet pois mielestäni. Tämä kuitenkin seurasi kuin tauti.
Kun suunnittelimme matkaa, toivoimme tietysti, että lentojen kesto olisi mahdollisimman lyhyt ja että meille jäisi mahdollisimman paljon aikaa oleilla itse kohteessa lentokenttien sijaan. Paluulennoksi oli helppo valita suora Finnairin lento Nizza - Helsinki. Menolento oli KLM:n Helsinki - Amsterdam - Nizza, lähtö aamulla klo 7.00 ja perillä olisimme juuri ennen puolta päivää.
Nämä boarding-hetket ovat aina ihan omanlaisiaan. Koska lennän nykyään harvoin, niihin liittyy ihan erityinen tunne varsinkin korona-ajan jälkeen. Maailma on jälleen auki, mutta se ei ole lainkaan itsestäänselvyys.
Amsterdamissa lento viivästyi hetken, mutta olimme perillä Nizzassa silti aikataulun mukaisesti. Oli ihanaa nähdä, kuinka kevät oli jo pitkällä. Aurinko paistoi. Olen käynyt Nizzassa muutaman kerran aikaisemminkin. Jostakin syystä se tuntuu "omalta".
Kun odotimme matkatavaroitamme, meille tultiin ilmoittamaan, että lähes kaikkien Amsterdamista tulleiden matkatavarat olivat jääneet Amsterdamiin. Kaksi Air Francen miestä ohjeisti matkustajajoukkoa. Saimme paperitulosteena ohjeet, joiden mukaan meidän piti toimia.
Ei auttanut muu kuin ajaa taksilla hotelliin. Kirjauduimme sisään hotelli Carltoniin ja huonessamme levitimme omaisuutemme sängylle.
Moottoripyörällä matkustaessa tavaraa on mukana vain vähän. Matkustaminen on kevytta ja ilmavaa ja siinä on omanlaisensa vapauden tunne. Kun matkustaa muutaman päivän kaupunkilomalle ja pääsee perille pelkän käsilaukun kanssa, olo on myös kevyt ja ilmava, muttei yhtään vapaa eikä huoleton. Päinvastoin.
Nopeasti kävi ilmi, että saamamme ohjeet olivat väärät. Kaksi tuntia hotelliin saapumisen jälkeen sain puhelimeeni tekstiviestin: KLM:n sivuilla pitäisi tehdä ilmoitus kadonneista matkatavaroista. Voisin vaihtoehtoisesti ilmoittaa lentokentän infoon asiasta.
No, lentokentällähän me emme enää olleet eikä siellä infoihmistä olisi ollutkaan. KLM:n sivut eivät edelleenkään toimineet. Olimme jo kotona yrittäneet tehdä matkaselvityksen sivustolla, mutta se ei toiminut. Myöskään lennolle lähtiessämme lentokentän KLM:n check-in-automaatit eivät toimineet. Puhelinnumeroa ei ollut missään.
Olimme heränneet vähän ennen neljää aamulla. Kello oli noin kaksi iltapäivällä. Alkoi olla nälkäkin.