04 marraskuuta 2018

Kolmas tapaaminen, Kirjan talo


Viime torstaina oli kirjailija-akatemialaisten kolmas tapaaminen. Tällä kerralla omaa tekstiäni ruodittiin porukalla. Odotin kritiikkiä jännityksellä, vaikka pelisääntöihin kuuluukin rakentava ja asiallinen keskustelu. Oli mielenkiintoista kuulla, mitä kanssakirjoittajat kertoivat tästä alunperin  1997-1998 kirjoitetusta tekstistä, joka on todellakin lojunut laatikossa pitkään. Niin pitkään, että nuorin kirjoittajamme on saman ikäinen kuin tekstini.

Kritiikki oli rakentavaa ja innostavaa, ja sain paljon ideoita, ehdotuksia ja myös näkökulmia, joita en ollut tullut ajatelleeksi. Lisäksi opettajamme Jussi Seppäsen puheenvuorot kirjoittamisen tekniikoista ovat jo nyt, kolmen kerran aikana, antaneet valtavasti lisää ymmärrystä siitä, miten voin käsitellä ja muokata juonta, henkilöhahmoja, miljöökuvausta, takaumia yms. Kaikki asioita, joita olen tähän saakka tehnyt vain "sormituntumalla" ja joihin nyt olen saanut toimivia työkaluja.

Sen enempää kritiikin sisältöön tai suunnitelmiini puuttumatta laitan kuvan alle  torstaina käsitellyn teksti. Olen viimeksi muokannut tekstiä vuonna 2011. 





HUVILA


- Lupaatko, että teet niin kuin pyysin?
- Lupaan, Alma vastasi.
- Vannotko kuolemattoman sielusi kautta - vannotko lapsen kuolemattoman sielun kautta, että teet mitä pyysin?
Alma katsoi lääkepurkkia kädessään. Hän ajatteli pientä Johania ja niitä toisia, joita oli rakastanut. Kaikkia, joista oli joutunut luopumaan.
- Vannon.

* * *

1. LUKU
Tie kiemurtelee mäntykankaan halki. Maasto on hiekkaista harjua, karua ja avaraa korkeitten runkojen alla. Keskikesän sateen jälkeen horsmat laulavat uhkeaa mezzosopraanoa seuraten tien serpentiininomaista kiemurtelua. Tarina jonka lapsena kuulin, kertoo, että tie syntyi, kun kyläläiset vuosikymmeniä sitten yrittivät pyydystää karannutta porsasta. Onko se totta, sitä en tiedä, mutta äkkijyrkissä mutkissa se on helppo uskoa. Harjun korkeimmalla kohdalla horsmanauha katkeaa ja käännän autoni kapealle kärrytielle. Se on enemmänkin polku, pyöränurat ja niiden välissä ruohomätäs. Kärrytie johtaa alas rinnettä soiseen rantamaastoon.
 Järvi on soikea peili. Siinä ei ole yhtään saarta. Jääkylmät lähteet pulppuavat matalassa vesirajassa, ja kauempana kaislikko on merkki siitä, että pohja jyrkkenee nopeasti. Korkeaksi kasvanut kuusirivi on joskus ollut hoidettu aita. Huvilaa ei enää näy sen takaa, mutta tiedän sen olevan siellä. Ajan vanhan koivun alta rantasaunan taakse ja sammutan autoni moottorin.
 Aika pysähtyy. Hiljaisuus on täynnä väreilyä kuin nouseva tuuli peilikirkkaan järven pinnalla. Kävin täällä kerran lapsena äitini kanssa. Alma-täti oli jo silloin vanha. Pieni valkotukkainen nainen, jonka silmät katsoivat ohitseni toiseen aikaan, toiseen paikkaan. Ihmisiin, joita en voinut nähdä. Hän asui täällä yksin niin kuin oli kai aina asunut. En tiedä hänestä mitään. Nyt hän makaa sairaalassa odottaen kuolemaa. Vuosikymmen toisensa jälkeen hän asui huvilalla yksin kantaen veden rannan kaivosta, sytyttäen öljylamppunsa iltaisin, kun sinisyys hiipi nurkista kohti keskilattiaa. Kesäisin hän souti veneellä järven poikki kylän kauppaan, talvisin hän hiihti. Kun syksy ja kevät pakottivat hänet eristyksiin, hän söi mitä kellariin ja kaappiin oli jäänyt. Jos hän sairasti, hän ei kertonut siitä. Jos hän oli nälissään, hän ei kertonut siitäkään. Jos hän kaipasi jotakuta, hän ei koskaan maininnut siitä kenellekään.
 Aika, joka verottaa kaikkia vääjäämättömämmin kuin mikään ihmisen keksimä instituutio, ajoi hänet huvilalta pikkukaupungin sairaalaan. Hän makasi huvilan kuistilla koko viikonlopun, ennen kuin postinkantaja, jolla oli tapana pitää Alma-tätiä hieman silmällä, löysi hänet. Halvaus oli kaatanut hänet siihen vedenhakumatkalla ja hän lojui lätäkössä hiljaa odottaen.
 Kuistin ovi narahtaa. Sen vihreä maali on lähes kadonnut ja kittaus pienten ikkunaruutujen reunoilta pahasti lohjennut. Korituolit ovat yhä siinä, missä ne olivat lähes kolmekymmentä vuotta sitten. Ehkä ne ovat aina olleet siinä. Avaan oven, joka johtaa saliin. Saliksi Alma-täti sitä kutsui, vaikka huone ei ole suuri. Ovi on jäykkä, sen pielet ovat sateisen kesän turvottamat, ja kun kiskaisen sen auki, tuulikannel soittaa outoa sävelmää. Melkein kuin voisin muistaa jotakin, kuin kuulisin äänen tai näkisin hameen helman häivähdyksen silmänurkassani. Käännän päätäni kohti ullakon portaita, mutta mitään ei näy.
 Sali on tyhjä. Verhot reunustavat pieniruutuisten ikkunoiden riviä odottaen tuulenvirettä, joka saisi ne heilumaan kevyesti ilakoiden. Ikkunan edessä on pyöreä pöytä ja neljä tuolia. Niiden jalat ovat eläinten käpäliä; ne lepäävät laiskoina paksun maton kiemurtelevien kuvioiden päällä pitäen kiinni saaliistaan. Seinällä kullatuissa kehyksissä hedelmäasetelman rypäleet rönsyävät vadilta pöytäliinalle ja taulun vieressä seisovan astiakaapin himmeiden lasiovien takaa näkyy sama kultareunainen astiasto kuin kuvassa. Takaseinän käpäläjalkaisen sohvan päälliselle on heitetty italianpunainen huopa, jonka värit toistuvat pyöreässä naista esittävässä puupiirroksessa sohvan yläpuolella.
 Keittiö on ahdas käytävä. Sen seiniä kiertävät avohyllyt täynnä purkkeja, kuhmuisia alumiinikattiloita ja emaliastioita. Puuhellan vieressä on ovi, joka aukeaa kapeaan huoneeseen. Siellä on Alma-tädin sänky, vihertävä kaappi, jonka oviin on maalattu haalenneita ruusuja, ja pinnatuoli. Ikkunoissa on pitsiverhot ja kaapin päällä ajan ruskeaksi muuttama kuva runsastukkaisesta naisesta.
 Ullakon jyrkkien portaitten puolessa välissä on tasanne ja ovi. Avaan oven ja tuijotan suden kiiluviin silmiin. Punahilkka katsoo sutta kasvoillaan epätietoisen jännittynyt ilme. Gobeliini on suuri, kauhtuneet hahmot lähes luonnollisen kokoisia. Ohitan ne ja kiipeän ylös kapeita portaita. Etu-ullakon keskellä lojuu raukea sohva. Sen kashmir-kuvioisen irtopäällisen hapsut yltävät lattiaan. Pyöreällä pöydällä olevan öljylampun taakse seinälle on joku kiinnittänyt nastoilla vanhoista aikakauslehdistä leikattuja kuvia. Eri vuosisatojen pukuihin puetut naiset seisovat ilmassa leijuvien rikkinäisten kehysten takana mustavalkoruudullisella lattialla, joka katoaa horisontissa kaukaisuuden hämärään. Heidän pysähtyneissä kasvoissaan silmät välähtävät äkkiä elävinä ilta-auringon säteiden osuessa kuviin, ja he ojentavat käsiään menneisyyden lasin takaa äänetön odotus katseessaan.
 Palomuurin rapatun pinnan vieressä on ovi. Sen peilit ovat samaa himmeää vihreää kuin muuallakin huvilassa, ja lukko vanhanaikainen. Kokeilen kädensijaa, mutta ovi ei aukea. Huomaan avaimen naulassa palomuurin sivussa. Käännän avainta, eikä ovi narahda, kun avaan sen.
 Vastapäinen seinä on yhtä suurta ikkunaa. Ruutujen läpi näkyy järven selälle, jossa sadepilvet nopeasti pakenevat ilta-auringon tummentamina. Sananjalkakuvioiset tapetit ovat haalistuneet, niin kuin kaikki tässä huvilassa. Soikea peili on himmeä ja läikikäs ja hopeaiset kampausvälineet ajan tummentamat. Alakerran valokuvan nainen katsoo minua peilipöydän pitsiliinalla peitetyltä pinnalta matkaikonin ja hajuvesipullon vierestä. Sänky on suuri ja pehmeän näköinen, sen virkattu peite ajan kellastama. Yöpöydällä öljylampun vieressä on lapsen pitsimyssy. Otan sen varovasti käteeni, ja vaalea pölypilvi leijuu hetken ilmassa. Huone on hämärä. Se ei johdu vuorokaudenajasta, ei väreistä. Kun pöly laskeutuu, aurinko katoaa metsän reunan taakse kuin huokaus. Talon hirsirunko narahtaa, ja haikeat täyttymättömän odotuksen tunnit, jotka ovat syöpyneet tapetin sanajalkojen käpertyviin lehtiin, täyttävät ilman kuin pitkät kosteat suortuvat.

2. LUKU
Noudan matkalaukkuni, huonekasvit ja kyläkaupan kirjavan paperikassin autosta. Kuistilla emmin hetken, ja päätän sijata vuoteeni etu-ullakolle suden, Punahilkan ja menneitten aikojen naisten seuraan. Kesäyö on valoisa. Sytytän öljylampun saliin ja ullakolle. Nostan ruokatarpeet keittiön hyllyille. Kaivettuani kassista juuston ja maidon seison katsellen ympärilleni tietämättä, missä niitä voisi säilyttää. Muistan, että keittiön räsymaton alla on kellarin luukku. Siirrän maton syrjään, ja nostan kellarinluukun pyöreästä kahvasta ylös. Maan lemu tulvahtaa nenääni. Kellarin hyllyllä on vadelmahillopurkki ja lattialla peltisangollinen perunoita. Asettelen omat ostokseni kellarin viileyteen, suljen luukun ja siirrän maton paikoilleen.
Alma-täti on oikeasti isoäitini serkku. Hänellä ei ole muita sukulaisia. Huvilan hän peri kauan sitten sedältään, joka oli äitini isoisä. Kukaan ei tiennyt, miksi äitini isoisä Erik Lilljestrand testamenttasi huvilan veljensä tyttärelle Almalle. Hänellä oli itselläänkin tytär, äidinäitini Cecilia Lilljestrand. Cecilia meni naimisiin Kaarlo Wuoren kanssa, ja heille syntyi tytär, äitini Maria Wuori. Cecilia ja Kaarlo kuolivat muutamaa vuotta myöhemmin auto-onnettomuudessa. Äitini, joka kasvatti minua yksin, ei harrastanut sukulaisia, eikä meillä niitä Alma-tätiä lukuun ottamatta ollutkaan. Hän kävi meillä toisinaan jouluna, kun olin pieni, ja yhden kerran vietimme kesää hänen luonaan huvilalla. Hän ei puhunut paljon, mutta mieleeni jäivät hänen silmänsä, jotka katsoivat meitä, äitiä ja minua, lempeinä ja ystävällisinä. Kuin hän ymmärtäisi jotakin, joka meille jäi salaisuudeksi.
Vielä eilen olin kotona ja mietin, miten viettäisin kesälomani. Monta vuotta kitunut suhde oli päättynyt, enkä ollut ajatellut tulevaisuutta. Äitini pyysi minua Vancouveriin luokseen, mutta ajatus ei houkutellut. Kesä oli alkanut sateisena. Se tuntui sopivan päämäärättömään harhailuun ja verkkaiseen pohdintaan. Istuin parvekkeella iltapäiväkahvi edessäni, kun puhelin soi.
- Milja Wuori, vastasin.
-Osastonhoitaja Marjatta Sario Etelä-Pohjanmaan kuntainliiton keskussairaalasta, hyvää päivää. – Meille tuotiin tänään puolelta päivin hoidettavaksi potilas, joka ymmärtääkseni on teille sukua. Hänen nimensä on Alma Lillja, osastonhoitaja sanoi.
Sairaalasta soitettiin minulle, sillä äitini on asunut jo vuosia Kanadassa. Hoidan hänen asioitaan Suomessa.
- Kyllä, vastasin. – Alma-täti on sukulaiseni.
- Toivoisimme, että voisitte tulla tapaamaan potilasta. Hänen vasen puolensa on halvaantunut, ja hän on välillä levoton. Ehkäpä tutut kasvot auttaisivat.
 Epäilen, tunnistaisiko Alma-täti kasvojani. Viimeksi tavatessamme hiukseni olivat vielä vaalean hiekan väriset. Olin kahdeksanvuotias, pitkäsäärinen, harmaasilmäinen varsa. Kaksikymmentäkuusi vuotta myöhemmin vain silmäni ovat säilyttäneet värinsä. Hiukseni tummuivat kun kasvoin, sääreni pysyivät pitkinä, mutta varsamaisuus katosi. Elämä muovaili minua miten halusi ja ohjasi lopulta länsirannikon satamakaupunkiin, mitäänsanomattomaan yksiöön, rutiininomaiseen toimistotyöhön.
 Ajoin sateessa pitkin rannikkoa. Sade vihmoi ja piiskasi tuulilasia, ja valui noroina pitkin tienvieren hiekkaista reunaa. Vihreys oli vetistä ja kukat nuokkuivat. Matka ei ollut pitkä, mutta en ollut tehnyt sitä vuosiin. Kenties Alma-täti toivoi joskus yllätysvierasta. Sairaalan ovet avautuivat valkoiseen aulaan, niin kuin sairaaloiden ovet kaikkialla avautuvat. Kostea sadeilma jäi taakse, ja astuin sisään vaimennettuun todellisuuteen, jossa ihmiset jakautuvat hoitajiin, hoidettaviin ja vieraisiin. Neuvonnassa minulle annettiin ohjeet, ja nousin hissillä kolmanteen kerrokseen.
 Alma-täti makasi huoneessa kolmen muun vanhan naisen kanssa. Kesti hetken ennen kuin erotin hänet. He näyttivät kaikki samanlaisilta. Neljä rapistuvaa naista liian suurissa vuoteissaan. He olivat jo menettäneet persoonallisuutensa, muuttuneet toistensa kaltaisiksi, rypistyviksi kuoriksi, joiden sisältöä kukaan ei kaipaa ja joiden ulkokuori on pelkkä haitta ympäristölle. Alma-tädin valkoinen tukka oli leikattu lyhyeksi, kiharat olivat kadonneet. Huulet kääntyivät sisäänpäin ja kasvojen hauraat luut hohtivat sinertävän ihon läpi.
 Istuin hänen vieressään hetken. Hän makasi hiljaa ja tunsin itseni neuvottomaksi. Osastonhoitaja tuli huoneeseen. Silmäiltyään nopeasti toisia hän tuli luokseni ja ojensi kätensä.
- Hauskaa, että pääsitte tulemaan.
- Mikä hänen tilansa on, kysyi neuvottomana.
- Hänen vasen puolensa on halvaantunut, toimintakyvytön. Häntä on hoidettava täällä. EKG osoittaa, että myös sydän on heikossa kunnossa, osastonhoitaja selitti.
- Minä en oikeastaan tunne häntä…
Hoitaja katsoi minua.
- Ymmärrän. Hän katsoi käsiään ja laittoi ne sitten ristiin päättäväisen näköisenä.
- Neiti Lillja on hyvin heikossa kunnossa. Kaiken lisäksi hän on iäkäs, 93-vuotias. Ylilääkärin mielestä neiti Lilljalla ei ole enää pitkää aikaa jäljellä.
Laskin katseeni. Ajattelin Alma-tätiä, joka oli koko elänyt koko elämänsä yksin. Minulla oli loma eikä mitään tekemistä.
- Hyvä on, minä sanoin ja osastonhoitaja hymyili. - Minä voin kai asua hänen kotonaan. Kättelin hoitajaa, ja hän kääntyi lähteäkseen.
- Mutta elokuun alussa minun on palattava töihin, sanoin vielä.
Hoitaja kääntyi ovella ja nyökkäsi.
- Ehkä se ei vie niinkään pitkää aikaa.
 Käännyin takasin Alma-tädin puoleen. Hän oli avannut silmänsä ja tuijotti kattoon.
- Alma-täti, kuiskasin. – Minä olen tässä, Milja.
Hän ei liikahtanutkaan. Hänen silmänsä räpsyivät välillä, mutta katse oli liikkumaton ja hengitys kevyttä, lähes olematonta. Istuin hänen vierellään koko vierailuajan kertoen hajanaisesti äidistäni, itsestäni, muistellen kesää, jonka vietimme huvilalla. Kun kysyin, saanko asua hänen luonaan, hän ei vastannut. Hengitys muuttui hetkeksi nopeammaksi, mutta tasaantui sitten.
 Ajoin takaisin kotiin, keräsin tavarani mukaan luettuna kolme viherkasviani, jotka eivät kestäisi epämääräisen pituista lomaani ja ajoin kyläkaupan kautta huvilalle.
 Öljylampun liekki palaa tasaisena ja kesäyö tummuu. Keskikesälläkin on pimeä hetki, viimeinen levon saareke, tai kenties äärimmäinen tuskan tunti. Yö on kirkas ja järven pinta liikkumaton. Sammutan öljylampun ja menen ulos. Hiljaisuus puhuu minulle, kun heitän vaatteeni rannan hiekkaan. Astun nopeasti lähteiden ohi ja kahlaan matalassa vedessä kohti kaislikkoa. Kauempana vesi on pehmeää, mutta sateinen kesä on jättänyt sen viileäksi. Ojennan käteni ja sukellan pinnan alle. Uin muutaman vedon ja palaan rantaan. Alastomuus ei häiritse minua, ranta on autio ja kauempana näkyvät harvat kesäasumukset nukkuvat.
 Hiekkaa ja havunneulasia tarttuu märkiin jalkapohjiini, kun juoksen kuistille. Aamulla nostan siihen vadillisen vettä jalkojen huuhtomista varten. Hankaan jalkapohjiani kuistin karheaan mattoon ja hiivin vaatteet kainalossani ullakolle. Täkki on vanha ja punainen. Sujautan sen pussilakan sisään ja nenääni kantautuu ulkona kuivatun pyykin tuoksu. Se tuo mieleeni kaukaiset kesät, joukon epämääräisiä, rakkaita kasvoja lapsuudesta. Laskostan sohvan irtopäällisen portaan kaiteelle, sijaan itselleni vuoteen ja käperryn peiton alle järviveden kosketus ihollani.

3. LUKU
Alma-tädin iho on kuin käsintehtyä paperia, haurasta ja läpikuultavaa. Nostan hiljaa metallirunkoisen tuolin, jonka istuin on päällystetty kaurapuuronvärisellä keinonahalla. Istuudun hänen viereensä ja otan hänen kätensä omaani.
 Käsi on hento ja kevyt. Se lepää omieni välissä kuin kuivunut lehti. Silitän sitä hiljaa ja varovasti, ja näen kuinka suoni tykyttää vihertävän sinisenä hauraan ihon alla. Hänen silmänsä ovat suljetut ikkunaluukut. En tiedä, missä hän on.

 Mies silitti takkinsa etumusta kuin saadakseen lohtua villakankaan kodikkaasta karheudesta. Hän oli nuorempi kuin Alma oli odottanut, vähemmän itsevarma, vähemmän tyylikäs, vähemmän omahyväinen. Odottamatta Alman mieleen hiipi säälintapainen häivähdys. Jotakin peruuttamatonta oli tapahtunut. Onnettomuus olisi ollut vältettävissä. Hän näki edessään välähdyksen tulevaisuudesta, joka olisi ollut mahdollinen vielä hetkeä aikaisemmin, menneisyydessä. Mutta ei nyt. Ei enää.

Alma-täti huokaisee. Sylkinoro valuu hänen suustaan tyynyliinalle, jonka sisällä muovisuojus rapisee tylysti. Pyyhin syljen paperipyyhkeeseen ja silitän varovasti posken haurasta ihoa. Se on joskus ollut pehmeä ja rusottava, kenties siihen on ilmestynyt hymykuoppa, jota joku on suudellut kuin varkain. Suudelma on syventänyt kuoppaa ja pehmeiden huulien välistä on pulpunnut nauru, tumma ja vastustamaton. Toiset huulet ovat vaeltaneet kohti naurua vaientaen sen kiihkeäksi henkäykseksi. Nyt huulet ovat kuin kiinalaisen kalligrafin siveltimen veto ja posken ihoon on piirretty tuntemattomaan maan kartta. Maan, jonka reitit hän tuntee itse, ja muut, jotka vaelsivat samoja polkuja, ovat kuolleet.

Alma huokaisi ja katsoi nuorta miestä.
- Ettekö todellakaan voi kertoa missä hän on, mies kysyi rukoilevasti, ja Alma huomasi, kuinka untuvainen hänen poskensa vielä oli.
  Neiti Galkin on lähtenyt pois. Hän kielsi minua kertomasta, minne.

 Alma-täti avaa silmänsä ja räpyttelee niitä kiivaasti. Nousen tuoliltani ja kumarrun lähemmäksi. Hän aukoo suutaan hitaasti ja vaivalloisesti. Yritän erottaa sanoja, mutta puhe on epäselvää.
- …rja… ota… rja…
Kumarrun yhä lähemmäksi ja silitän hänen poskeaan rauhallisesti, vaikka tunnen jännityksen nostavan päätään. Tähän asti hän on vain maannut hiljaa. En usko, että hän edes tuntee minua.
- …kirja…
Hän pinnistää voimansa äärimmilleen. Hänen hauras ruumiinsa jännittyy ja käsi, jota halvaus ei vielä ole jähmettänyt, puristuu kuin linnun jalka käteni ympärille.
- Kirja, sanon hänelle selkeästi. – Missä se on? Kotona, huvilalla?
Hän rentoutuu huomatessaan, että ymmärrän häntä. Hänen silmänsä sulkeutuvat ja huulensa napsahtelevat kuivina. Kostutan niitä varovasti. Hän avaa silmänsä ja katsoo minua. Hämmästyn hänen silmiensä kirkkautta. Ne hohtavat sinisinä kuin safiirit.
- … hänen… huone… Hän nielaisee. -…lanja…
Yritän miettiä, ketä hän tarkoittaa.
- … pyysi… sielunsa kautta…
Ponnistus vie hänen voimansa ja hän lysähtää veltoksi. Koetan hänen pulssiaan. Se on heikko, mutta tasainen, ja arvaan, että puhuminen on uuvuttanut hänet. Hän lepää pitkän aikaa silmät kiinni, hengittäen kevyesti. Kun hän avaa silmänsä, kumarrun jälleen hänen puoleensa.
- Haenko kirjan sinulle, Alma-täti?
Hän nyökkää vaivalloisesti päätään.
- … lue…